Relationer

en positiv arbetsplatsOavsett om man är en ensamvarg som föredrar att hålla sig för sig själv eller om man är ett socialt flockdjur går det inte neka till att de relationer man bygger upp på arbetsplatsen är viktiga för hur väl man trivs. Och för att bygga upp en positiv arbetsplats är det med andra ord viktigt att man bygger upp positiva relationer till de man arbetar med. Man behöver givetvis inte vara bästa vän med alla sina kollegor, men det är till stor hjälp om man har en trevlig och professionell attityd till varandra – Och det är enklare än många tror att skapa positiva band till sina arbetskamrater.

Var professionell

Den allra viktigaste punkten för att skapa en positiv arbetsplats är att alltid bete sig professionellt, både i ord och handling. Och att bete sig professionellt kan betyda en rad olika saker, så därför har vi sammanställt en uppsättning av de viktigaste sakerna man bör tänka på för att alla ska trivas så bra som möjligt på jobbet.

Var hjälpsam

Att alla ska sköta sina egna arbetsuppgifter utan att bli ombedda om det är något som borde vara en självklarhet, men ibland kan det hända att någon behöver lite extra hjälp. Man ska givetvis inte underlätta för andra att lata sig, men man bör heller inte låta andra överarbeta sig om man kan bidra med sin egen tid eller erfarenhet. Och om du hjälper andra när de sitter i kläm är det sannolikt att de kommer att hjälpa dig i framtiden.

Respektera personligt område

en positiv arbetsplatsNär vi skriver att man ska respektera andras personliga område så är det flera olika saker vi syftar på, där den första är att man ska respektera deras arbetsyta. Om du lämnar ditt skrivbord vill du antagligen kunna lita på att ingen går igenom dina lådor eller datormappar medan du är borta, och detsamma gäller för dina arbetskamrater. Det personliga området inkluderar även det avstånd man håller till sina kollegor när man diskuterar något med dem, eller när de arbetar. Och det är allmänt känt att vi svenskar inte tycker om när någon står såpass nära att man kan känna deras utandningsluft.

För att skapa en positiv arbetsplats är det även viktigt att respektera att arbetsplatsen är för arbete och att utanför arbetsplatsen har folk ett liv: Om du vill informera om något jobbrelaterat och har valet mellan att SMSa en kollegas privata nummer och att e-maila deras jobbmail bör du alltid välja mailen, även om det kommer att ta längre tid för dem att se det. Det är inte många som tycker om att vara omgivna av arbete dygnet runt, och de allra flesta presterar dessutom bättre på jobbet om de tillåts ta en paus från det.

Snacka inte skit

Något som ofta underskattas är vikten av att inte snacka skit om sina kollegor. Du kanske tror att folk inte märker om du gör dig lustig över ”Katie” tillsammans med ”Mark” och ”Per”, men det är sannolikt att ”Katie” kan känna av stämningen i rummet och instinktivt vet att ni har pratat om henne. Och förutom att du kan såra dina kollegor genom att ägna dig åt barnsligt ryktesspridande kan det dessutom slå bakut för dig själv i slutändan, för varför skulle en kollega som du baktalat vilja hjälpa dig om du behöver något? För att få till en positiv arbetsplats är det alltså viktigt att du bidrar genom att prata med folk, inte om dem.