Ergonomi:

page-3

Arbetsställning och belastning. Det är otroligt viktigt i längden att tänka på hur man gör sitt arbete. Kan sättet du gör det på nu vara skadligt för dig i längden. Går det göra ditt arbete på något annat sätt för att förhindra värk och skador.

Hur kan man på bästa sätt anpassa arbetet till människan.
Vår kropp är byggd för rörelse och belastning och mår inte dåligt av det. Så länge det är variation i rörelserna och man inte belastar kroppen alltför hårt och ger kroppen tid för återhämtning. Risk för skador ökar vid arbete

Om rörelser upprepas ofta eller pågår under längre tid är det större chans att man får besvär eller skador. Skadorna uppkommer alltså bland annat av dålig arbetsställning, tunga lyft eller likadana rörelser.

För att må bra behöver kroppen variation och omväxling. Kroppen är oavbrutet utsatt för belastning därför är det viktigt att belastningen varieras över tiden.

Vanliga skador:

Fysiska besvär man kan få vid arbete:

Nu för tiden är det vanligt att vi använder oss av datorer för att kunna göra vårt arbete.
värk i axlar, nacke och huvudvärk är det vanligaste. Men även ögonproblem, ländryggsbesvär och värk i underarm och handleder. Vid stress spänner vi omedvetet axlarna, det kan ge smärtor i axel och nackpartiet. Även huvudvärk brukar förekomma. Det är viktigt att vi tänker på hur vi sitter.

Om inte din chef har tid eller ork till att förhindra belastningsskador kan du få hjälp av en ergonom. En ergonom hjälper till med att anpassa arbetsredskap efter de behov och förutsättningar som finns.

Stillasittande arbete är skadligt. För att må bra måste vi variera kroppen. Har du ett stillasittande arbete bör du alltså motionera på din fritid. Kroppen är byggd för att arbeta.

Vid stillasittande arbete finns det mängder med övningar som du kan göra.
Här är några tips
Tänk på din hållning.
Har du ett stillasittande jobb?
Försök gå ett varv runt huset för att få frisk luft.
Tänk på din hållning, det är jättevanligt att man får dålig hållning.
Försök få in rörelse i vardagen, tillexempel ta trapporna istället för hissen
Motionera, gärna två till tre gånger i veckan.

Det är vanligt att de flesta arbetsplatser erbjuder vissa typer av förmåner. Har du ofta huvudvärk kanske ett par glasögon kan underlätta för dig och ditt arbete, vilket vissa arbeten kan ge ett bidrag till.
Kolla gärna upp om du har några förmåner på din arbetsplats?
exempel som kan förekomma på arbetsplatser:
– Personalstöd
– Hälsokontroll
– Bidrag till glasögon
– Friskvårdsbidrag

Ergonomi är viktigt inte minst när man spelar gratis casino på nätet. Tänk på att ta regelbundna pauser när du spelar online.