En positiv arbetsplats:

page-5

Vad får oss människor att må bra på en arbetsplats och hur påverkar vår arbetsplats oss till att göra ett bättre jobb. Vad vi påverkas av på arbetsplatsen är individuellt. Bra kollegor är en viktig del för vissa människor. Är de anställda dessutom välmående brukar de vara mer engagerade, motiverade och har lättare för att göra ett bra jobb. En positiv och engagerad anställd brukar även i snitt ha en lägre sjukfrånvaro.

Ökar de anställda sitt välmående genom att fånga dagen är det lättare att hantera motgångar både på arbetsplatsen och i privatlivet. Detta är inte något som kommer på en gång utan det krävs hårt och långsiktigt arbete för att sträva mot ett bättre välmående bland alla anställda.

Som chef på ett arbete bör man uppmärksamma de anställdas styrkor och inte svagheter. Som chef ska man inspirera och motivera de anställda till att göra ett bra jobb. Lyssna på vd de anställda har att säga. Även våga tala om för den anställda vad  den gör särskilt bra. Det leder till bättre trivsel på arbetsplatsen och en mer effektiva anställda. För att få de anställda till mer kreativa och för att få dem att prestera bättre är det viktigt att de anställda får ta nog med raster och pauser och visa att man uppskattar det de gör. Som chef är det viktigt att kommunicera med de anställda så att de inte tar en föregivet i alla situationer.

Som chef är det viktigt att visa de anställda sin uppskattning.

Som personal är det viktigt att man vågar göra fel, att man vågar göra misstag. Precis som ett fotbollslag kan göra på en fotbollsplan. Då kan man bevisa att man lär sig av dem. Att ha en positiv inställning kommer man långt med i de flesta situationer i livet. Det är viktigt att ha någon man inspireras av och sätta rimliga mål som man kan nå, både kortsiktiga och långsiktiga.

Vi alla vill känna oss behövda och att vi kan påverka på vårt jobb. Att det vi gör betyder någonting.

Jobbet är minst sagt en stor och viktig del i livet. Glöm inte att hitta fritidsintressen och annat som du kan fokusera på, på din lediga tid. Återhämtning är en viktig del av jobbet så tillåt dig själv att slappna av och koppla av med någonting som du tycker om att göra. Tillåt dig själv att koppla ifrån dig jobbet, genom att tillexempel stänga av din mobiltelefon. Ta inte ta med jobbdatorn hem och aktivera inte jobbmailen på din privata dator. Ska du vara ledig en helg kan det också vara skönt att ha gjort färdigt allt arbete på fredagen så att man inte skjuter fram det till måndagen så att det blir en onödig stressfaktor under helgen. Arbetet är en stor del av livet så man måste komma ihåg att göra andra roliga saker under tiden så att man kan återkomma till jobbet med ett leende på läpparna och rätt inställning.

Lyckas med arbetet

För att lyckas med arbetet kan det vara bra att ha mål att sträva mot. Personlig utveckling är nyckelordet. Det är ett knep om man vill kunna fokusera och engagera sig mer i sitt arbete. Motivationen kan komma från att få en bättre position på jobbet eller kanske strävan efter en högre lön.

Viktigt att tänka på är att man inte ska ha allt för många mål. Självklart har vi alla mål och drömmar, men har du få mål är det lättare att fokusera och inte tappa intresset eller engagemanget för att nå dina mål. Prioritera bland dina mål och ge det mål som är viktigast fokus.

Strävar du mot ett stort mål som tar mycket energi är det viktigt att sätta upp delmål. På så vis behåller du lättare fokus och kan lägga mer kraft åt andra saker samtidigt.

Det bästa med ett mål är att när du har nått det får du inte glömma att belöna dig själv. Då orkar du du hålla motivationen uppe och du känner att allt dit arbete och slit ger dig någonting.

Alla människor vill känna att vi gör någonting meningsfullt. Även i privatlivet och på arbetsplatsen.
Det är också mycket enklare att göra ett bra jobb om man trivs med vad man arbetar med.
Givetvis måste du själv bidra för att trivas på ditt jobb. Så vad kan du själv göra för att påverka trivseln på ditt jobb?
– Ta ansvar.
– Var trevlig.
– Erbjud dig att hjälpa till och våga själv be om hjälp om du behöver det.
– Våga ha roligt på ditt jobb.
– Var en bra arbetskamrat/vän.
– Sluta klaga. Hitta en lösning eller prata med din chef om problemet istället.

Har du några förmåner på din arbetsplats?
exempel som kan förekomma på arbetsplatser:
– Personalstöd
– Hälsokontroll
– Bidrag till glasögon
– Friskvårdsbidrag