page-4

Var en bra anställd

Hur är man egentligen en bra anställd? Räcker det att man kommer i tid och gör sitt jobb? Givetvis är det en bra början men det finns en hel del andra tips.

Det är viktigt att vara organiserad, är ditt kontor en enda röra kan det vara en bra idé att kasta gamla papper, lägga viktiga papper i pärmar och se till att du har koll på vart du har dina saker.

Det är viktigt att man tar eget ansvar och visar att man vill utvecklas. Att man lyssnar och tar åt sig av den feedback man får, vare sig den är positiv eller negativ.

Var givmild och villig att hjälpa till exempel om någon är sjuk eller om du fått en ny kollega. Om någon är sjuk kan det vara bra att hoppa in extra. Har företaget du jobbar på anställt ny personal uppskattas alltid om du är villig att lära upp den personen.

Låt dig inte distraheras.

Det är lätt att bli distraherad när du arbetar vid datorn. Speciellt om du har lite att göra. Tänker du ”jag ska bara..” innan du tar tag i arbetet. Eller känns det roligare att prata med kollegorna en stund?
Nuförtiden känner vi nästan alla till alla olika sociala medier. Det ska uppdateras, tas bilder eller bara kolla igenom vad ens vänner sysslar med. Har man lite att göra på jobbet kan det vara lätt att man börjar göra någonting annat eller kommer på andra tankar. Då är det lätt att man loggar in på något slag av sociala medier. Internetshopping är också en sån grej, det är bara att klicka i grejer i sin varukorg och så får man hem det på posten. Det är lätt hänt men det är absolut förbjudet när du ska sköta ditt jobb. Du blir ofokuserad och det märks tydligt om du sysslar med någonting annat när du ska jobba. Vänta därför med att slösurfa runt på internet till din rast eller när du slutat för dagen.

Stress :

I nutiden är en av stor anledning till sjukskrivning stress. Vi känner högre press och vill kunna prestera och leverera till 110%. Man ska och man vill göra ett bra jobb. Man vill vara en bra arbetskamrat, vän, partner, mamma eller pappa. Vi vill se hela, rena, unga och fräscha ut. Det är otroligt lätt att man tycker att kraven på sig själv är för höga.

På jobbet kan det vara lätt att man känner hög press. Det är lätt att bli stressad om man känner att man saknar resurs, tid och ork. Eller när man känner att man saknar stöd från sin omgivning. I en sådan situation kan det även kännas som att man inte räcker till. Hastigheten ökar i takt med nya arbetsätt, arbetskraft och ny teknologi.

De flesta människor som är stressade ställer otroligt höga krav på sig själva. Det kan kännas jobbigt att säga nej till arbetsuppgifter, sysslor eller andra utmaningar. Men det är viktigt att kunna säga nej och ge sig tid till återhämtning istället vilket man vinner på i längden.

Vad som framkallar stress är individuellt. Här är några tips på vad som kan minska stress som alla kan ta del av:

– Prioritera
– Ta pauser
– Sätt realistiska mål
– Begär stöd och hjälp
– Jämför dig inte med andra
– Viktigt med sömn, kost och motion
– Var positiv
– Beröm dig själv
– Våga säga nej
– Var nöjd med det du presterar